ТИМ ЗА ЗАШТИТУ УЧЕНИКА ОД ДИСКРИМИНАЦИЈЕ, НАСИЉА, ЗЛОСТАВЉАЊА И ЗАНЕМАРИВАЊА
- Сања Шијан, директор Школе
- Јасна Павићевић, помоћник директора
- Добрила Мудринић, психолог
- Марија Рапаић, специјални педагог; председник Тима
- Јасна Басарић, педагог
- Никола Родић, школски полицајац
- Срђан Грбић, секретар Школе
- Милош Кузмић, педагошки асистент
- Гордана Радаковић, учитељица 2. разреда
- Зора Дрљача, учитељица 3. разреда
- Смиљана Радусин, наставник математике
- Бојана Павић, наставник историје
- Милена Рапајић, наставник математике
- Милка Гајић, наставник српског језика
- Горан Мирић, наставник математике
- Ксенија Бубуљ, наставник математике
- Јелена Пашти, наставник немачког језика
- Теодора Покрајац- Парламент
Превентивне активности заједнички планирају и спроводе ученици, родитељи и запослени.
АКТИВНОСТ |
НОСИОЦИ |
ВРЕМЕ РЕАЛИЗАЦИЈЕ | |
Формирање Тима за заштиту ученика од насиља за наредну школску годину | Директор | Август | |
Анализа стања, праћења насиља, злостављања и занемаривања, вредновања квалитета и ефикасности предузетих мера и активности у области превенције и интервенције | Тим за заштиту
ученика од насиља |
Септембар |
|
Анкетирање наставника, ученика и родитеља и утврђивање њихових предлога за унапређивање безбедности у школи нарочито у условима рада у време пандемије | Тим за заштиту
ученика од насиља |
Септембар | |
Израда Акционог плана превентивних активности за наредну школску годину | Тим за заштиту
ученика од насиља |
Септембар | |
Организовање дежурства запослених | Директор
Тим за заштиту ученика од насиља |
Септембар | |
Усклађивање постојећих подзаконских аката школе са Законом и Посебним протоколом за заштиту ученика од насиља | Секретар
Тим за заштиту ученика од насиља |
На почетку школске године | |
Дефинисање правила понашања у школии последица кршења тих правила | Тим за заштиту
ученика од насиља, Ученички парламент, одељењске старешине |
На почетку школске године | |
Информисање ученика и родитеља о Тиму и његовим активностима и упућивање у могућност тражења помоћи и подршке од Тима | Одељењске
старешине |
На почетку школске године | |
Предавање за родитеље :
– Слободно време ученика
|
Одељењске
старешине |
На почетку школске године | |
Коришћење наставних садржаја у превенцији насиља | Наставници | У току школске године | |
Организовање слободних активности према предлозима ученика | Директор ,
Тим за заштиту ученика од насиља, одељењске старешине |
У току школске године | |
Школска спортска такмичења спортски дан посвећен безбедном и сигурном школском окружењу (кошарка, фудбал, рукомет и одбојка) | Наставници | У току школске године | |
Обележавање Дечје недеље | Одељењске старешине,
ПП служба Ученички парламент |
Октобар | |
Обележавање 19. новембра- Светског дана борбе против злостављања деце | Ученички парламент,
Тим за заштиту ученика од насиља |
Новембар | |
Обележавање Светског дана толеранције | Ученички парламент,
наставници грађанског васпитања и верске наставе |
Новембар | |
Радионице за ученике:
– Ненасилна комуникација |
Стручна служба,
одељењске старешине |
У току школске године | |
Групни рад са родитељима на родитељским састанцима:
– Ненасилна комуникација и конструктивно решавање конфликата, |
Одељенске старешине,
стручна служба, |
У току школске године | |
Умрежавање и сарадња са релевантним установама (спољашња заштитна мрежа) | Директор,ПП служба,
одељењске старешине |
У току школске године | |
Акциони план Интервентних активности у Основној школи „Жарко Зрењанин” за школску 2020/2021. годину
Школа интервенише увек када постоји сумња или сазнање да дете и ученик трпи насиље, злостављање и занемаривање, без обзира на то где се оно догодило, где се догађа или где се припрема.
Редослед поступања у интервенцији
- Сазнање о насиљу или откривање насиља одвија се непосредним увидом да је насиље у току или посредно, препознавањем спољашњих знакова или поверавањем самог детета или треће особе.
- Заустављање насиља је обавеза свих запослених у установи, као и да позове помоћ уколико процени да не може самостално да делује.
- Смиривање ситуације подразумева обезбеђивање сигурности за ученика, удаљавање из ризичне ситуације.
- Обавештавање родитеља и предузимање хитних акција по потреби (пружање прве помоћи, обезбеђивање лекарске помоћи, обавештавање полиције и центра за социјални рад) обавља се одмах након заустављања насиља и злостављања. Уколико родитељ није доступан или његово обавештавање није у најбољем интересу детета и ученика, установа одмах обавештава центар за социјални рад.
- Консултације у школи се врше ради: разјашњавања околности, анализирања чињеница на што објективнији начин, процене нивоа насиља и злостављања, нивоа ризика и предузимања одговарајућих мера и активности, избегавања конфузије и спречавања некоординисане акције. У консултације у установи укључују се: одељењски старешина, дежурни наставник, психолог, педагог, специјални педагог, тим за заштиту, директор, ученички парламент. Уколико у току консултација у установи директор и тим за заштиту, услед сложених околности не могу са сигурношћу да процене ниво насиља, злостављања и занемаривања, као и да одреде мере и активности, у консултације укључују надлежне органе и друге организације и службе: Министарство просвете – школску управу, центар за социјални рад, полицију, здравствену службу и др.
- Мере и активности предузимају се за све нивое насиља и злостављања. Оперативни план заштите сачињава се за конкретну ситуацију другог и трећег нивоа за сву децу и ученике – учеснике насиља и злостављања (оне који трпе, који чине и који су сведоци насиља и злостављања).
- Ефекте предузетих мера и активности прати установа (одељењски старешина, тим за заштиту, психолог, педагог и специјални педагог) ради провере успешности, даљег планирања заштите и других активности школе.
Интеревенција према нивоима насиља, злостављања и занемаривања
Ниво насиља и злостављања условљава и предузимање одређених интервентних мера и активности.
На првом нивоу активности предузима самостално одељењски старешина у сарадњи са родитељем, у смислу појачаног васпитног рада са васпитном групом, одељењском заједницом, групом ученика и индивидуално.
На другом нивоу активности предузима одељењски старешина у сарадњи са педагогом, психологом, специјалним педагогом, тимом за заштиту и директором, уз обавезно учешће родитеља, у смислу појачаног васпитног рада. Уколико појачани васпитни рад није делотворан, директор покреће васпитно-дисциплински поступак и изриче меру, у складу са Законом.
На трећем нивоу активности предузима директор са тимом за заштиту, уз обавезно ангажовање родитеља и надлежних органа, организација и служби (центар за социјални рад, здравствена служба, полиција и друге организације и службе). Уколико присуство родитеља није у најбољем интересу ученика, тј. може да му штети, угрози његову безбедност или омета поступак у установи, директор обавештава центар за социјални рад, односно полицију.
СВАКА ОСОБА КОЈА ИМА САЗНАЊЕ О НАСИЉУ, ЗЛОСТАВЉАЊУ И ЗАНЕМАРИВАЊУ ОБАВЕЗНА ЈЕ ДА РЕАГУЈЕ.
ЗАДАТАК | АКТИВНОСТ | НОСИОЦИ | ВРЕМЕ |
Усклађена и доследна примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља | -Упознавање свих значајних чинилаца (Наставничко веће, Савет родитеља школе, Школски одбор, Ученички парламент, ОЗ ) са обавезним процедурама реаговања у случајевима ситуација насиља
-Увођење јединственог обрасца за евидентирање ситуација насиља -Тромесечни састанци чланова Тима за заштиту ученика од насиља и анализа ситуације у школи и доследности примене утврђених процедура -Истицање на огласној табли школе процедуре реаговања у овим ситуацијама |
Директор
Школски педагог Школски психолог Чланови Савета родитеља школе
Школски психолог Школски педагог Специјални педагог Директор
Директор
Школски педагог Школски психолог Специјални педагог |
III, IV
септембар
XI, I, III, VI
III |
Сарадња са релевантним службама | -Сарадња са МУП-ом (школским полицајцима)
-Сарадња са Центром за социјални рад – Сарадња са Здравственим центром -Подношење писмене пријаве надлежној служби |
Директор школе
Тим Директор школе Стручни сарадници Директор школе Стручни сарадници
Директор школе |
Током године
Током године
Током године
Током године |
Континуирано евидентиање случајева насиља и Праћење и вредновање врста и учесталости насиља путем истраживања, запажања и провере | -Доследно спровођење процедуре приликом интервенције заштите од насиља
-Прикупљање и евиденција информација о сваком случају насиља у школи -Израда збирних извештаја о ситуацијама насиља и реализованим активностима током полугодишта |
Директор школе
Школски педагог Школски психолог Специјални педагог Директор
Школски педагог Школски психолог |
Током године
Током године
II, VI |
Подршка деци која трпе насиље | -Саветодавни рад са децом и евиденција | Одељенски старешина
Школски психолог Школски педагог Специјални педагог |
Током године |
Рад са децом која врше насиље | -Саветодавни рад са том децом и евиденција
-Сарадња са релевантним установама (најчешће Центар за социјални рад) и њихово укључивање у рад са том децом |
Одељенски старешина
Школски психолог Школски педагог Специјални педагог Школски психолог Школски педагог Специјални педагог |
Током године
Током године |
Саветодавни рад са родитељима | -Саветодавни рад са родитељима деце која трпе насиље и која врше насиље | Одељенски старешина
Школски психолог Школски педагог Специјални педагог |
Током године |
*Едукативна игрица „Безбедни на интернету“ фондације „Тијана Јурић“ можете играти на линку: https://tijana.rs/bezbednost-na-internetu/